Potrzebujesz porady?
536 290 414
-
2025-03-02
Kiedy potrzebny jest biznesplan?
- rozpoczęcie działalności nowej firmy;
- pozyskanie środków z zewnętrznych źródeł finansowania;
- wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi;
- modernizacja infrastruktury technicznej;
- inwestycje rozwojowe;
- rozszerzenie dotychczasowego rynku zbytu
- poprawa skuteczności i efektywności realizowanych procesów;
- reorganizacja lub restrukturyzacja przedsiębiorstwa.
Pytania, na które odpowiedzi powinny znaleźć się w biznesplanie
W ramach opracowania biznesplanu powinno się odpowiedzieć na sześć kluczowych pytań.
Kto? Pomysłodawca, inwestor, założyciel firmy, wskazanie kluczowych osób wraz z ich kompetencjami i doświadczeniem. Jednocześnie opisanie osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań (struktura organizacyjna, zespołu i podział ról).
Co? Szczegółowy opis produktów lub usług, wraz z określeniem wyróżników – przewag konkurencyjnych, unikalnych cech inwestycji, czy przedsięwzięcia.
Dlaczego? Fundamentalna przesłanka przedsięwzięcia. W przypadku nowej firmy jest to misja, wizja wraz z celami strategicznymi. Jednocześnie jest to związane ze znalezieniem problemu rynkowego, który zostanie rozwiązany, specyficznej niszy, czy zagospodarowaniem określonych potrzeb klientów.
Jak? Opisanie sposobu, w jaki firma zamierza zrealizować założone cele. Opracowanie harmonogramu działań i kamieni milowych.
Kiedy? Odnosi się do horyzontu czasowego w jakim przedsięwzięcia ma być realizowane. Obejmuje terminy rozpoczęcia działalności i wprowadzenia produktów/usług na rynek, a także prognozy czasowe dla osiągnięcia kluczowych etapów.
Gdzie? Związane z lokalizacją działalności – rynków docelowych i kanałów dystrybucji (np. lokalnie lub międzynarodowo).
Kluczowe elementy biznesplanu
Struktura biznesplanu i jego zakres może się różnić w zależności od potrzeb (np. rozeznanie rynku i konkurencji, oczekiwań klientów, analiza opłacalności inwestycji, pozyskanie inwestora lub uzyskanie kredytu bankowego) oraz zakresu działalności.
Jednakże można wskazać na konieczne punkty, które powinien zawierać profesjonalny i poprawnie opracowany biznesplan. W każdym przypadku istotne jest także możliwie najbardziej szczegółowe i drobiazgowe podejście do poszukiwania danych wejściowych, analiz i wnioskowania:
- Streszczenie: jest niezwykle istotnym elementem, powinno być zwięzłym podsumowaniem całego biznesplanu i zawierać najważniejsze informacje, takie jak opis przedsiębiorstwa, jego misję oraz wizję, a także podstawowe dane dotyczące produktów lub usług, rynków docelowych i strategii finansowej. Streszczenie ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika (np. inwestora), dlatego warto skupić się na prezentacji najciekawszych oraz najbardziej istotnych faktów w sposób przystępny i zrozumiały.
- Analiza sytuacji bieżącej: w tej sekcji szczegółowo ocenia się obecny stan firmy oraz otoczenie rynkowe. W kontekście przedsięwzięcia należy skupić się na opisie przedsiębiorstwa, kadry, produktu i modelu biznesowego. Kolejnym aspektem jest analiza otoczenia (często wykorzystuje się do tego analizę PEST/PESTEL i SWOT), rynku i konkurencji. Założeniem jest zrozumienie, w jakim kontekście firma będzie działać oraz jakie czynniki mogą wpłynąć na jej sukces.
- Wyznaczenie celów i strategia ich realizacji: w tej części należy jasno określić cele (np. poprzez zastosowanie podejścia SMART), które firma zamierza realizować w określonym czasie. Cele mogą być krótkoterminowe (na przykład sprzedaż konkretnej liczby produktów w pierwszym roku) oraz długoterminowe (na przykład zdobycie określonego udziału w rynku w perspektywie kilkuletniej). Po wyznaczeniu celów, należy przedstawić zarówno działania ukierunkowane na osiągnięcie celów i sposób monitoringu realizacji strategii, a także rozwiązania dotyczące organizacji i zarządzania.
- Organizacja działań marketingowych: sekcja ta powinna zawierać szczegółowe informacje na temat strategii marketingowej. Kluczowe aspekty to identyfikacja grupy docelowej, metody dotarcia do klientów, kanały dystrybucji oraz promocja. Warto również przedstawić plany dotyczące brandingu, komunikacji i relacji z klientami. Wskazanie, w jaki sposób firma zamierza budować swoją markę i zyskiwać klientów, jest kluczowe dla zrozumienia przyszłych działań oraz ich skuteczności.
- Analiza finansowa: można powiedzieć, że jest to krytyczny element biznesplanu, który przedstawia przewidywania dotyczące przychodów, kosztów oraz zysków przez określony czas. Powinna obejmować prognozy finansowe (w tym bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych) i analizę opłacalności inwestycji. Ponadto, istotne jest również oszacowanie potrzeb finansowych firmy i źródeł ich pozyskania, co ułatwi ocenę wykonalności projektu.
- Wnioski: część ta zawiera podsumowanie całości dokumentu i argumentację potwierdzającą, że projekt jest opłacalny i wykonalny.
- Załączniki: to dodatkowe dokumenty i materiały wspierające treść biznesplanu. Celem tej części jest dostarczenie dodatkowych informacji oraz dowodów na poparcie przedstawionych danych. W załącznikach mogą znaleźć się CV kluczowych osób, szczegółowe analizy, listy intencyjne, umowy, licencje oraz certyfikaty.