Czym jest biznesplan?

Twój doradca biznesowy > Blog > Biznesplan > Czym jest biznesplan?
Biznesplan jest formalnym dokumentem, który jest pewnego rodzaju „mapą drogową” dla firmy.  Określa cele, założenia strategiczne oraz środki, które będą niezbędne do ich osiągnięcia. W skład biznesplanu wchodzą różne sekcje, które dostarczają informacji o modelu biznesowym, strukturze organizacyjnej, analizie rynku, działaniach marketingowych oraz prognozach finansowych. Dokument ten jest nie tylko narzędziem do planowania, ale również kluczowym elementem wykorzystywanym w komunikacji z inwestorami, bankami oraz innymi interesariuszami, którzy mogą być zainteresowani finansowaniem przedsięwzięcia lub współpracą.
Biznesplan ma na celu nie tylko przedstawienie misji czy wizji przedsiębiorstwa, ale również pokazanie, że jego autorzy przemyśleli wszystkie aspekty działalności. Dobrze napisany biznesplan może być kluczem do sukcesu rynkowego, poprzez stworzenie uwarunkowań dla przyszłego rozwoju.

Kiedy potrzebny jest biznesplan?

Biznesplan jest niezbędnym narzędziem zarówno dla nowych przedsiębiorstw, czy start-upów, jak i już istniejących, które pragną wprowadzić zmiany lub dywersyfikować swoją działalność. Pomaga w zrozumieniu dynamiki branży, identyfikacji grup docelowych oraz określeniu, jakie działania marketingowe będą najbardziej efektywne. Warto również sporządzić lub zaktualizować biznesplan, gdy firma planuje wprowadzenie nowych produktów, ekspansję na nowe rynki lub zmiany w strategii. Ponadto aktualizowany na bieżąco biznesplan może pozwolić na lepsze zarządzanie zasobami oraz reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe.
Wśród najczęściej spotykanych sytuacji, w których pojawia się konieczność opracowania biznesplanu wyróżnia się:

Pytania, na które odpowiedzi powinny znaleźć się w biznesplanie

W ramach opracowania biznesplanu powinno się odpowiedzieć na sześć kluczowych pytań.

Kto? Pomysłodawca, inwestor, założyciel firmy, wskazanie kluczowych osób wraz z ich kompetencjami i doświadczeniem. Jednocześnie opisanie osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań (struktura organizacyjna, zespołu i podział ról).

Co? Szczegółowy opis produktów lub usług, wraz z określeniem wyróżników – przewag konkurencyjnych, unikalnych cech inwestycji, czy przedsięwzięcia.

Dlaczego? Fundamentalna przesłanka przedsięwzięcia. W przypadku nowej firmy jest to misja, wizja wraz z celami strategicznymi. Jednocześnie jest to związane ze znalezieniem problemu rynkowego, który zostanie rozwiązany, specyficznej niszy, czy zagospodarowaniem określonych potrzeb klientów.

Jak? Opisanie sposobu, w jaki firma zamierza zrealizować założone cele. Opracowanie harmonogramu działań i kamieni milowych.

Kiedy? Odnosi się do horyzontu czasowego w jakim przedsięwzięcia ma być realizowane. Obejmuje terminy rozpoczęcia działalności i wprowadzenia produktów/usług na rynek, a także prognozy czasowe dla osiągnięcia kluczowych etapów.

Gdzie? Związane z lokalizacją działalności – rynków docelowych i kanałów dystrybucji (np. lokalnie lub międzynarodowo).

Kluczowe elementy biznesplanu

Struktura biznesplanu i jego zakres może się różnić w zależności od potrzeb (np. rozeznanie rynku i konkurencji, oczekiwań klientów, analiza opłacalności inwestycji, pozyskanie inwestora lub uzyskanie kredytu bankowego) oraz zakresu działalności.

Jednakże można wskazać na konieczne punkty, które powinien zawierać profesjonalny i poprawnie opracowany biznesplan. W każdym przypadku istotne jest także możliwie najbardziej szczegółowe i drobiazgowe podejście do poszukiwania danych wejściowych, analiz i wnioskowania:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *